Sunday, May 20, 2007

KONVENSYEN PAS PAHANG



Oleh Azwan
Pada 20 Mei 2007 telah berlansung Konvensyen Pas Pahang yang diadakan di Dewan Besar, Pas Kawasan Jerantut di Temin. Peserta sasaran dalam tersebut ialah Jawatankuasa Badan Perhubungan Negeri, Dewan Harian dewan-dewan di peringkat negeri, dewan harian di peringkat kawasan-kawasan dan dewan harian dewan-dewan di peringkat kawasan.

Majlis tersebut bermula dengan pendaftaran, perbarisan Unit keselamatan, Unit amal dan Nisa’, perbentangan laporan tahunan negeri oleh Setiausaha perhubungan, dan Ucaptama Pesuruhjaya Pas pahang pada sebelah paginya. Manakala di sebelah petang pula majlis diteruskan dengan perbahasan perwakilan daripada kawasan-kawasan dan dewan-dewan serta perasmian penutup oleh Ust Nasharudin Mat Isa ( Timbalan Presiden Pas ).

Di antara perbahasan-perbahasan perwakilan pada hari tersebut ialah berkenaan pilihanraya, penerangan, kelemahan tarbiah, pendidikan dan isu-isu menarik. Perbahasan perwakilan yang sangat menarik pada konvensyen tersebut ialah, ucapan dewan pemuda negeri dan dewan ulama’ negeri. Ucapan mereka menyentuh jiwa perwakilan dan memberi suntikan semangat baru kepada peserta konvensyen.

Ucapan menarik Dewan Ulama Negeri, Ust nafiri bin Toazi, yang menyeru perwakilan supaya menghayati kembali tarbiah dan kembali kepada akidah islam yang sahih. Hasil daripada pemantapan tarbiah.

1 comment:

RIJALULISLAM said...

man - tarbiah sememangnya penting.