Monday, September 3, 2007

PANGLIMA PERANG

Allahuakhbar...........














Pada 18 ogos 2007 yang lalu, aku telah menjadi seorang ayah, dan aku melihat sendiri bagaimana seorang manusia keluar daripada rahim ibu. Sungguh menggerunkan dan terasa sayu hati ini bila nyawa dipertarungkan untuk melahirkan seorang manusia yang mungkin memberi manafaat pada islam atau pun tidak.
Pada hari kelahiran anak ku itu, aku juga turut berada di hospital dan ingin menunggu supaya aku dipanggil berada bersama apabila istiriku bersalin nanti. Hal ini kerana, pada sebelah malam pelawat lelaki tidak dibenarkan masuk ke dalam wad. Di sambil menunggu, aku berzikir, berdoa agar semuanya selamat. Lintasan hati ku berkata, janganlah KAU matikan anakku itu sebelum dia berjuang untuk islam.
Jam tepat 3.00 pagi, aku dipanggil ke wad bersalin kerana istiriku sudah sakit sangat dan sarat nak bersalin. Lalu ku masuk bilik tersebut, dan memegang tangan istiriku, lalu ku selawat sambil memberi semangat supaya dia dapat bersalin dengan mudah. Dalam keadaan istiriku menyebut-nyebut AllahuAkhbar, AllahuAkhbar, tiba-tiba keluar kepala seorang insan yang bergelar lalaki, lalu ku azan dan iqamah tanda kesyukuran kepada Allah SWT.

Hatiku gembira tidak terkata, sambil air mata mengalir dari raut wajah, syukur pada Ilahi, dia yang menciptakan segala. Moga-moga anakku itu menjadi pejuang yang hebat nanti.

KU berdoa :
Jadikanlah anakku itu anak yang bertakwa, yang alim, yang wara', yang hebat berjuang untuk islam, yang gagah, yang berani menentang musuh.
Lalu ku namakan dia..... Muhammad Salahuddin Al-Ayubi.

No comments: